Geological Remote Sensing Group

Geological Remote Sensing Group

ارائه خدمات تخصصی سنجش از دور و اکتشافات معدنی
Geological Remote Sensing Group

Geological Remote Sensing Group

ارائه خدمات تخصصی سنجش از دور و اکتشافات معدنی

کتاب الکترونیکی آموزش گام به گام ENVI 5.3

ENVI  (the Environment for Visualizing Images-محیط تجسم تصاویر) نرم ­افزاری با فناوری پیشرفته در زمینه سنجش‌ازدور است که بر اساس زبان برنامه نویسی تعاملی داده (IDL) امکان استخراج اطلاعات موردنیاز از تصاویر مختلف جغرافیایی (تصاویری که توسط سنجده­ های ماهواره ­ای و هوابرد تهیه می­شوند) را برای کاربران فراهم می­کند. تصاویر جغرافیایی به علت فراهم آوردن اطلاعات دقیق و به­ روز از محدوده­ های جغرافیایی مختلف، نقشی مهم را در صنایع گوناگونی ازجمله صنایع معدنی، زمین‌شناسی، مدیریت محیط‌ زیست، صنایع نظامی و غیره ایفا می­کنند، به­ عنوان نمونه برای تشخیص و شناسایی مناطق مستعد معدنی و یا ارزیابی تنوع زیستی، از اطلاعات موجود در این تصاویر استفاده می­شود. امروزه تصاویر جغرافیایی توسط سنجنده ­های مختلف و بسیار دقیق‌تری نسبت به دهه­ های قبل تهیه‌شده و هرکدام در زمینه خاص به کار می­روند. متخصصان GIS نیاز به نرم­افزاری با فناوری پیشرفته در زمینه بررسی و استخراج اطلاعات از تصاویر جغرافیایی مختلف دارند که کاملاً از سنجنده و مجموعه داده ­های رو به رشد تصاویر جغرافیایی، پشتیبانی کند. صرفه نظر از تصویر یا ساختار داده­ای که استفاده می­کنید، نرم‌افزار ENVI دارای جدیدترین ابزار آنالیز و پردازش تصاویر است که به شما کمک می­کند اطلاعات دقیق و قابل‌فهمی را از داده­ ها و تصاویر جدید و به­ روز جغرافیایی، استخراج نماید.

این کتاب بر اساس راهنمای انگلیسی نرم افزار ENVI 5.3 و همچنین تجربه­ نویسندگان کتاب در زمینه سنجش‌ازدور و پردازش تصاویر ماهواره ­ای، در دو جلد گردآوری و نگاشته ‌شده­ است. محتوا و روند نگارش مطالب در جلد اول این کتاب با توجه به ماهیت امروزی تصاویر جغرافیایی و آموزش گام‌به‌گام نرم ­افزار ENVI از سطح مبتدی تا پیشرفته، به صورت ذیل تنظیم گردیده است:

در فصل­های اول و  دوم به توضیح در مورد محیط ENVI، روش‌های فراخوانی و ذخیره تصاویر و داده­ های مختلف، کار با کتابخانه و نیمرخ­های طیفی، محاسبات آماری، روش‌های مدیریت داده ­های رستری ازجمله روش‌های ساخت و اعمال ماسک، تفریق طیفی و مکانی داده­ ها و... پرداخته می­شود. در فصل‌های سوم و چهارم، روش‌های تصحیح اتمسفری و تبدیل داده­ های رستری؛ ازجمله روش‌های FLAASH، QUAC، واضح‌سازی گسترده تصاویر، آنالیز مؤلفه‌های اصلی، مؤلفه‌های مستقل و مطالب دیگر در این زمینه­ ها، تشریح شده است. در فصل آخر کتاب، ابزار تهیه داده ­های برداری و روش‌های طبقه‌بندی تصاویر شرح داده می­شود.

جلد دوم این کتاب که در مراحل تألیف و تدوین بوده و در آینده نزدیک منتشر می­گردد، شامل سایر ابزار و روش‌های پردازش موجود در ENVI خواهد شد. محتوای جلد دوم عبارت است از : روش‌های تصحیح هندسی و موزاییک‌سازی تصاویر جغرافیایی، ابزار آنالیز طیفی (مانند ابزارSMACC ، SPEAR، THOR، نا آمیختگی طیفی و...)، روش‌های فیلترگذاری و تشخیص ناهنجاری‌ها و استخراج پدیده‌ها از تصاویر جغرافیایی، روش‌های محاسبات باندی و آنالیز پوشش گیاهی، ابزار لیدار و تصحیح توپوگرافی.


دانلود کتاب آموزش گام به گام نرم افزار ENVI 5.3

(روی لینک بالا کلیک کنید)


آموزش گام به گام نرم افزار ENVI 5.3
بزرگنمایی








نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد